17-09-08

Huilbaby

Opvoeding-cursus

Huilbaby's

daisymettroostdoekje

We weten allemaal dat het volkomen normaal is dat een baby huilt. In het begin van z'n leventje is dat een van de weinige communicatiemethodes die het kindje heeft. Als ouder leer je mettertijd te weten waarom je kind huilt. Kinderen kunnen immers verschillende huiltjes laten horen, en elk huiltje geeft een nood aan: het kindje heeft een natte luier, het kindje heeft honger, het kindje voelt zich onwel... Gelukkig dus dat het kindje kan huilen.

En wat is nu een huilbaby? Wel, een huilbaby is een baby die meer dan gemiddeld huilt. Wat is nu precies dat "gemiddelde"? Wel, men spreekt van een huilbaby als de baby meer dan 3 uur per dag huilt zonder dat daar een aanwijsbare reden voor te vinden is: het kind groeit goed, geeft een gezonde indruk, eet normaal...  En wat je ook doet, het lijkt erop dat je het kind niet kan troosten.

iejoorhult

Wat kan je dan precies doen? Zorg er zowiezo voor dat je kindje een gezonde leefwijze kan genieten. Dat betekent o.a het voorzien van een gestructureerd leven, regelmatig aangeven van prikkels (muziekdoosje, knuffels,...) , gezonde voeding, regelmatig rust enz. Geef het kindje ook niet alleen aandacht als het huilt maar probeer dat te verdelen. Daarnaast kun je andere manieren proberen om de baby te troosten. Troosten kan op héél veel verschillende manieren: door hem vast te houden, te wiegen, te praten, te zingen, muziek te laten horen, de baby in te knuffelen, een teddybeertje te geven,...

Het huilgedrag heeft zowel op de baby als op het gezin een grote invloed. De baby kan moeilijk inslapen en doorslapen en raakt  slecht gezind. Ook de oduers hebben daar last van: de ouder(s) kunnen niet of nauwelijks slapen door het gehuil, worden moe, worden slechtgezind en kunnen moeilijk prikkels van buitenaf verdragen (gehuil, gepraat, muziek, geluid, licht,...)  Dat zorgt natuurlijk voor spanning in het gezin: zowel tussen de ouder(s) met de baby, de ouders onderling, de andere kinderen in het gezin etc. Het is hier erg belangrijk om erover te praten: praat met het ganse gezin over het gebeuren en/of praat met een deskundige. Het is niet de bedoeling dat je het kind gaat slaan, of het kind door elkaar schudden, of tegen het kind gaat roepen. Het enige wat je kan doen is een methode zoeken om het kind te troosten en geduld oefenen want weet dat de eerste drie maanden de ergste "huilmaanden" zijn.

mickeyweent

20:07 Gepost door Kidsfun, in samenwerking met gezondheidshoekje.com in Opvoeding | Permalink | Commentaren (0) | Tags: opvoeding, huilen |  Facebook |

07-09-08

Huiswerk maken & leren

Opvoedings-cursus

Huiswerk maken & leren

miniopschoolbank

Huiswerk is meestal niet direct de geliefkoosde activiteit van kinderen. Eigenlijk is dat wel te begrijpen: ze zitten de ganse dag op de schoolbanken waar ze moet luisteren en opletten... en wanneer ze thuis komen (de omgeving waar je normaal zou moeten ontspannen), is het kind verplicht om zich opnieuw bezig te houden met school: opnieuw opletten dus. Aan de andere kant is huiswerk wel erg nuttig: zo is het kind verplicht om de leerstof verder te verwerken. Het is ook een hulp in het aanleren van dicipline. Uiteindelijk kan je urenlang discussiëren over het al dan niet geven van huiswerk... hoe dan ook, op dit ogenblik is huiswerk nog steeds een belangrijk aspect van het school gaan. Dus we kunnen het maar beter leuk maken dan, niet?!

Dus, wat kunnen we doen om het huiswerk gemakkelijker te laten verlopen? En wat kunnen we doen om gemakkelijker te leren?

mickeytekenthuis

  • Belonen is het eerste waar ik aan denk, als ik "huiswerk" hoor. Zoals gezegd is het niet direct de leukste bezigheid, dus is het leuk om beloond te worden als je een inspanning geleverd hebt voor een werk dat je niet graag doet. Belonen kan je mondeling, door een beloningssysteem (een sticker voor elk goed gedrag vb), met een knuffel, met een gebakje,...
  • Zorg voor een dagelijks terugkerend ritueel: je kind komt thuis en gaat iets eten en drinken aan de keukentafel. Je laat je kind even spelen tot de papa thuis komt en daarna begint het kind aan het huiswerk. Als het huiswerk af is, controleer je nog even, zet je de krabbel in de agenda en gaat de boekentas in de gang. Op die manier is er geen ontkomen aan en weet het kind ook wat er komen zal en verwacht wordt.
  • Heeft je kind eens geen zin in het huiswerk, dan kan je het kind eerst eens wat laten spelen en dan later het werk hervatten ofwel kan je het werk samen doen. Maak daar weliswaar geen gewoonte van want het is niet de mama die de taak moet maken/leren, maar wel de kleine.
  • Sommige kinderen vinden het leuker om met andere kinderen (broer/zus, vriendje, klasgenootje...) huiswerk te maken. Op die manier kunnen ze nog eens samen discussiëren over het werk en weten ze dat er na het huiswerk iemand op hen wacht om mee te spelen.
  • Andere kinderen hebben er meer baat bij als ze het zien. Dat kan je toepassen vb bij het aanleren van de inhoudsmaten of om tafels te leren kan je met knikkers werken of franse woordjes kan je leren door de voorwerpen te zien. Op internet info opzoeken over een onderwerp, of een film bekijken over een onderwerp (vb de jodenvervolging) kan ook helpen.
  • Een minder vaak gehoorde tip is de "luistertip". Daarmee kan je bedoelen vb een liedje maken over een onderwerp, maar kan evengoed een luistercd zijn, of...
  • Moet je een ganse reeks woorden of eigenschappen onthouden, dan kan het leuk zijn om van elk woord de beginletter te nemen. Maak dan (als je dat wil) met die beginletters een woord of een zin. Denk maar aan de gekende: "de zon gaat Op in het Oosten, de zon gaan Weg in het Westen" of "Nooit Oorlog Zonder Wapens" (noord-oost-zuid-west) of "DCRT" (dolor, calor, rubor, tumor: de 4 tekenen van een ontsteking)
  • Soms kan het internet ook een handje helpen om te oefenen. Op het internet staan er heel veel goede oefeningen: misschien vind het kind het leuker om op het net te oefenen dan als jij hem oefenblaadjes geeft? Kijk vb eens "hier" of "hier"
  • Op tijd beginnen is ook een gouden regel die het al jaren doet. Dat wil niet alleen zeggen dat je op tijd moet beginnen leren (geen twee uur voor het examen vb), maar ook dat het handiger is om af en toe een deeltje te leren (vandaag van pagina 65 tot pagina 80, morgen...)
  • Maak een planning om je leerstof te leren. Nu, ik moet eerlijk zijn dat ik die tip persoonlijk vind. Ik heb als student nooit een planning gemaakt op papier, voor mijn leerstof want dat maakte mij alleen maar nerveus. En ik was niet de enige in mijn klas. Bovendien heb je in het hoger onderwijs nog nauwelijks te tijd om je bezig te houden met een planning. Of je hier goed mee bent of niet, dus absoluut persoonlijk.
  • Deze tip zullen de kinderen graag horen: ontspan regelmatig en genoeg. Een goede geest zit in een goed lichaam: dus regelmatig ontspannen, zorgt voor een optimale conditie van je geest. Reken bij die ontspanning ook slapen. Slapen is al even belangrijk als ontspanning!
  • De plaats waar je aan de slag gaat kan ook belangrijk zijn. Stel dat je als kind aan de keukentafel zit, waar je mama op een armlengte van je aan het koken is. Ook de hond loopt er ongedurig rond, want hij ruikt al dat lekkers. Ondertussen is je kleine zusje ook aan het rondkruipen in de keuken... Dit lijkt me niet echt een ideale situatie om je te kunnen concentreren. Een stille(re) en kalme(re) ruimte kan wonderen doen. Helemaal alleen zitten is ook niet altijd een oplossing want dan gaat de aandacht gemakkelijk op aan andere, bijkomstige zaken en heb je niet direct iemand bij je om een vraag te stellen.
  • Als je als leerling/student niet zover geraakt om eerst je huiswerk te maken voor je aan het computeren slaat, dan is het dikwijls handiom een paswoord te laten instellen door je ouders die enkel zij kunnen ontgrendelen. Het is misschien wel een radicale werkwijze, maar daarom geen minder goede.
  • Heb je zo van die vakken die je echt niet graag doet, begin dan eerst met dat huiswerk te maken. Dan ben je daar al vanaf en kan het alleen maar leuker worden: dat geeft moed.
  • Lees goed wat je precies moet doen als taak. Vertel het desnoods aan iemand. Op die manier voorkom je dat je onnodige dingen doet of dat je tijd verspilt aan zaken waar je weinig of niets aan hebt. Deze tip kan ook wel moed geven: stel dat je als leerling denkt dat je een ganse hoop werk zult hebben aan die ene taak, dan wordt je al moedeloos. Maar als je dan gaat lezen wat het eigenlijk "maar" is wat je moet doen... Dan zie je het misschien wel meteen een stuk meer zitten.
  • Als je van school uit ook een  doe-taak gekregen hebt, naast een gewone lees of oefentaak, dan kan het aangenaam zijn om beiden af te wisselen.
  • Wil je als ouder je kind helpen met z'n taak, wees je er dan van bewus dat je geen leerkracht bent, maar evenmin de leerling. Jij moet de taak niet maken (geen directe antwoorden geven op een vraag... geef desnoods een hint en laat het kind zelf verder denken en redeneren).
  • Ga ook niet helpen wanneer het niet nodig is. Uiteindelijk moet het kind beseffen dat het huiswerk zijn eigen verantwoordelijkheid is. En als hij die verantwoordelijkheid meester kan, geeft dat een fantastisch gevoel. Merk je dat het kind die verantwoordelijkheid nog niet aan kan, help dan een handje maar wees geen moeial, want op die manier gaat het kind na verloop van tijd niet meer zo gewillig zijn met het tonen van z'n huiswerk, vragen van hulp,...
  • Herhalen is ook een gouden tip. Als je dagelijks iets opzegt (of misschien wel meermaals per dag opgezegt), zul je het gemakkelijker onthouden dan het eenmaal per week te herhalen.
  • De huiswerkmethode moet het kind zelf mogen kiezen. Het ene kind vind het gemakkelijker om gewoon zijn leerstof te lezen, de ander wil het opschrijven,... De ene wil het eerst opnoemen voor het te noteren in z'n huiswerkschrift, de ander daarentegen wil het liever eerst in klad noteren alvorens het te noteren in z'n huiswerkschrift..  De één heeft nood aan een korte samenvatting, de ander heeft nood aan een markeerstift en z'n leerboek...Laat je kind daarin vrij. Als het niet lukt, kun je wel bijsturen maar besef als ouder wel dat jou huiswerk methode daarom niet even goed werkt bij je kind.
  • Stimuleer je kind eventueel ook om kanttekeningen te maken. Dat kunnen letterlijk tekeningen zijn, maar ook bijhorende nota's. Dat kan vb van pas komen bij een les biologie: de delen van de bloemen. Dan kan je een bloem tekenen en daar dan de verschillende delen op aanduiden. Bijkomende nota's kunnen ook helpen. Dikwijls geven leerkrachten in hun les tips die erg handig kunnen zijn voor het leren of het maken van huiswerk.

15:35 Gepost door Kidsfun, in samenwerking met gezondheidshoekje.com in Opvoeding | Permalink | Commentaren (0) | Tags: school, fijne motoriek |  Facebook |

Wat kan een kind in het huishouden?

Opvoedings-cursus

Wat kan een kind in het huishouden?

Misschien komt mijn titel wel over als "wat kan je doen om je kind aan het werk te zetten", maar dat is helemaal mijn bedoeling niet. Kinderen doen graag hun ouders na. Er bestaan speelgoed-kookfornuisjes en die zijn erg in trek bij jonge kinderen. Daarnaast zijn kinderen ook blij als ze hun ouders kunnen helpen. Want zeg zelf: een kind die zijn kamer opruimt is toch wel een flink kind, niet?! Ja, opruimen is misschien niet hun lievelingsactiviteit maar als je het een beetje leuk inkleed, dan geraak je al een stap verder. Zing een liedje terwijl je een huishoudelijk werkje doet. Denk maar aan: "opruimen, opruimen... dan is alles weer net.... opruimen, opruimen, wat een pret! Alles in de dozen, alles in de kast, zo krijg je met niemand last!" Beloon het kindje als het goed werk verricht heeft in het huishouden. Wie beloond wordt, zal automatisch al meer interesse krijgen in het werk.

En wat kan je kind zelf doen? (Hou rekening met de ontwikkelingsfase van je kind)

  • Zijn eigen kamer opruimen
  • Afdrogen (kleine kinderen kunnen onbreekbare zaken afdrogen)
  • Afwassen (kleine kinderen kunnen onbreekbare zaken afwassen)
  • Schooltas vullen
  • Boterhammen smeren en wegstoppen
  • Zwemkledij na gebruik uithalen en bij de was leggen
  • Kledij in de kast stoppen
  • Kledij in de wasmand leggen
  • Ondergoed uithalen
  • Kiezen uit x aantal kledingsetjes
  • Jas afdoen en aan de kapstok hangen
  • De tafel (helpen) afruimen
  • De tafel (helpen) dekken
  • Huisdieren verzorgen
  • Afstoffen
  • Bed opmaken
  • Handdoeken en zakdoeken plooien
  • Tanden poetsen
  • Haren kammen
  • ...

12:13 Gepost door Kidsfun, in samenwerking met gezondheidshoekje.com in Opvoeding | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ontwikkeling, kledij, waarden en normen, faq, fijne motoriek, tandenpoetsen, grove motoriek |  Facebook |

09-08-08

Voorlezen & vertellen

Opvoedings-cursus

Verhaaltjes vertellen

daisymetboekophethoofd


Kinderen houden van verhaaltjes, dat weet iedereen wel. Waarop let je als je een verhaaltje leest óf verzint?

  • Zorg voor een rustige, stille, aangenaame ruimte
  • Zorg ervoor dat er niet te veel afleiding in de buurt is
  • Laat het kind dicht bij je zitten
  • Maak het verhaal levendig door mimiek te gebruiken, verschillende intonatie's, door eventueel arm bewegingen te gebruiken, door elk personage z'n eigen stem te geven...
  • Zorg voor een aangepast tempo: het tempo waarop het verhaal vertelt wordt zorgt ervoor dat het verhaal duidelijk zal zijn en draag eveneens zorg voor het tempo waarop je iets leest:dat kan ook voor enige spanning zorgen.
  • Tekeningen kunnen de fantasie van een kind een stuk op weg helpen maar de tekeningen mogen in geen geval de eigen fantasie overnemen
  • Zorg dat het verhaal op het niveau van het kindje ligt: een peuter heeft niets aan een verhaal over vb de eerste kus
  • Zorg ervoor dat er niet té veel verschillende figuren in het verhaal voorkomen: 5 verschillende figuren vb zijn moeilijk uiteen te houden als je ze niet ziet. Gemakkelijker is als je met figuren werkt die het kind al kent en het aantal figuren beperkt.
  • Zorg dat het verhaal gaat over zaken die het kind bezighoudt: op het potje gaan, een tandje verliezen, iemand's overlijden, een ziekenhuisbezoek,...
  • Zorg ervoor dat je het verhaal, dat je wil vertellen, perfect vanbuiten kent.
  • Probeer voor een inleiding te zorgen: vertel wat je gaat doen en eventueel ook waarom je dat gaat doen. Een voorbeeld: Saartje gaat binnenkort voor de eerste keer bij oma en opa overnachten. Mama wil Saartje daarop voorbereiden en kan zeggen: Saartje, nog 3 keer slapen en dan mag je naar oma en opa. Oma en opa ken je al: je hebt ze al een paar keer gezien hé. Wel, ik ga je eens een verhaaltje vertellen over een klein meisje dat ook bij haar oma en opa mocht gaan slapen...
  • Een verhaal dient ook afgesloten te worden: dat kan je doen door het verhaal te overlopen. Je kunt dat vb doen door vragen te stellen aan het kindje of het verhaal te linken aan je kind.

donaldligtteluisteren

22:28 Gepost door Kidsfun, in samenwerking met gezondheidshoekje.com in Opvoeding | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voorlezen, kinderpsychologie |  Facebook |