03-08-08

1.5-2jaar

Ontwikkelings-cursus 

Ontwikkeling van een kind tussen 1.5 - 2 jaar

FYSIEK

disneybabies_mickeymouse_06

  • De mijlpaal van dit half jaar is ongetwijfeld: de zindelijkheid! De zindelijkheid gaat niet zomaar: er gaat een training aan vooraf: de zindelijkheidstraining.
  • Er zijn een paar voorwaarden waar het kind moet aan voldoen om te kunnen beginnen met de zindelijkheidstraining:
  •  
    • Het kind moet het zelf willen: zonder wil is er geen weg
    • Het kind moet het kunnen: voelt het kind al dat het moet gaan? Kan hij z’n sluitspieren al controleren?
    • Het kind moet het begrijpen: snapt het kind de link tussen “plassen” en “het potje”?
    • Het kind geeft de eerste signalen, ga dan samen met het kindje een potje kopen: neem een potje die hem erg aanspreekt. Signalen kunnen zijn
    • Het kind toont (of zegt) dat zijn luier vies is
    • Na het middagdutje is het kind nog droog
    • Zet hem dan om de x aantal uur op het potje. Zet hem niet langer dan 5 minuten op het potje. Gebeurt er iets in het potje? Dan is het feest! Is er niets gebeurt in het potje? Ook goed: niet getreurt: volgende keer beter.
    • Voelen dat er “iets” op komst is
    • Wanneer het kind na een bepaalde periode zelf kan duidelijk maken dat er “iets” op komst is, kun je het kind belonen. Het kan zijn dat – tegen hij het je laat weten – het al te laat is… maar dat geeft niet want er is al een grote stap vooruit gemaakt: het kind beseft dat er “iets” op komst is! 
    • Het is evengoed mogelijk dat het kind ook zomaar om het potje gaat vragen. Dat kan omdat hij wil oefenen, omdat hij in zijn koppigheidsfase is of omdat hij nog niet zeker is
  •  Herval
    • Het is goed mogelijk dat een kind, die al zindelijk is, ineens terug hervalt en opnieuw aan de luiers moet. Dat komt vooral voor bij stress momenten: nieuwe baby in het gezin, eerste keer bij de OM, ziekte,… Ze kunnen ook wel eens vergeten dat ze naar het potje moeten: ze zijn intens geconcentreerd op het verhaaltje dat mama voorleest en vergeten dat ze iets moeten doen met het “plassignaal” dat hun lichaam geeft.

Maar naast de zindelijkheid is er nog wel het één en ander merkwaardigs in de fysieke ontwikkeling: het kind kan nu ook tegen een bal schoppen, op een verhoog kruipen, lopen, zijn rits openen en met hulp de tanden poetsen.

PSYCHISCH

disneybabies_mickeymouse_01

Het psychische aspect van de ontwikkeling blijft voorlopig nog even zoals het is.

SOCIAAL

disneybabies_minnimouse_14

  • Eenvoudige zinnetjes vormen de hoofdzaak van de sociale ontwikkeling tussen 1,5 – 2 jaar. “Wat is dat” wordt het favoriete zinnetje, evenals het woordje “waarom”?
  • Hij begrijpt ook steeds meer en stelt zijn dagelijkse doen nu zoveel mogelijk in het werk om ten gunste te komen van de volwassene.
  • Volwassenen zijn uitermate belangrijk voor ‘m: ongeacht welke volwassene. Hij wil een heen-en weergesprek creëren, op de schoot genomen worden, een handje krijgen,…
  • Rituelen zijn erg belangrijk voor het kind: het geeft hem zekerheid en geborgenheid.
  • Maar ter gelijke tijd begint hij ook te beseffen dat hij zelf iemand is met een eigen wil, eigen vaardigheden.
  • Hij speelt nog altijd het liefste alleen.

EDUCATIEVE & ONTSPANNENDE SPELLETJES

  • Doe alsof spelletjes
  • Blokkenstoof
  • Inlegpuzzel
  • Stapelkubussen
  •  Wat de verzorger zegt moet het kind uitvoeren (handjes in de lucht… stampen op de grond…)
  • Stapfiets
  • Huishoudentje spelen
  • Met water & zand spelen
  • Blad papier om op te krabbelen, aan te scheuren,…
  • Bal om op te schoppen, achter te rennen,…

16:26 Gepost door Kidsfun, in samenwerking met gezondheidshoekje.com in Ontwikkeling | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spelletjes, sociaal, psychisch, fysiek, zindelijkheid, eerste zinnetjes, zindelijkheidstraining |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.